SKENDE
Domov » INFORMÁCIE V MÉDIÁCH » 2015 » JÚN 2015

INFORMÁCIE V MÉDIÁCH 19.6.2015

V akých nemocniciach sa najviac umieralo?
(19.06.2015; Denník N; mut. , Spravodajstvo , s. 4; VERONIKA FOLENTOVÁ)

V menších regionálnych nemocniciach na Slovensku je pomer úmrtí na počet hospitalizácií vyšší ako vo veľkých štátnych nemocniciach
V ktorých nemocniciach pacienti najčastejšie umierali? Pri veľkých štátnych univerzitných a fakultných nemocniciach dosiahli najhoršie výsledky z pohľadu úmrtnosti zariadenia v Trnave, Žiline a Nových Zámkoch. Ukázali to rebríčky, ktoré pripravil inštitút INEKO s Denníkom N. Nemocnica v Trnave sa k dátam nedokázala vyjadriť: "Nevieme sa k tomu vyjadriť, lebo nevieme, akým metodickým postupom sa dopracovali k dátam. Máme relatívne nízky počet lôžok, čo môže ovplyvňovať tieto štatistické ukazovatele." Inštitút INEKO pri rebríčkoch vychádzal z dát poisťovní, ktoré ich mali od nemocníc. Aby boli rebríčky čo najviac reprezentatívne, vzali údaje o počte úmrtí z celkového počtu hospitalizácií za čo najdlhšie obdobie. Vo VšZP a v Unione to bolo z rokov 2009 až 2013 a v Dôvere od roku 2010 do roku 2013.

MAJÚ INÉ ČÍSLA?
Inštitút INEKO vyhodnotil nielen celkovú úmrtnosť v nemocniciach, ale aj percento úmrtí po mozgovej porážke a po operáciách. Najvyššiu úmrtnosť po porážke mali vo Fakultnej nemocnici s poliklinikou v Žiline, kde zomrelo 18,5 % pacientov. Nasledovali Fakultná nemocnica s poliklinikou Nové Zámky (18,2%) a Fakultná nemocnica Trnava (18%). Nemocnica v Nových Zámkoch s hodnotením nesúhlasí. "Podľa našej evidencie máme úmrtnosť na mozgovo-cievnu príhodu 13,24%," tvrdí. Na otázku, ako si rozdiely v číslach vysvetľuje, reagovala: "Naše čísla sú pravdivé a overiteľné." Táto nemocnica mala podľa INEKO zo štátnych nemocníc najvyššiu úmrtnosť aj po operáciách (3,1%), no ona tvrdí, že len 0,53 %. Na ďalších miestach skončili Univerzitná nemocnica v Košiciach (2,8%) a Fakultná nemocnica v Trenčíne (2,6%).

NIEKORÉ SÚ V NEVÝHODE
Veľké štátne nemocnice majú často nižšie percentá úmrtí ako menšie regionálne nemocnice, ktorých je viac a mnohé neposkytujú celú škálu starostlivosti. Analytik INEKO Dušan Zachar hovorí, že štátne fakultné a univerzitné nemocnice sú homogénnejšie ako regionálne a majú podobný mix oddelení aj pacientov. "Preto sú nemocnice v tejto kategórii navzájom lepšie porovnateľné," hovorí. Aby boli dáta pri regionálnych nemocniciach porovnateľné a neboli príliš skreslené pre malý počet hospitalizácií či operácií, pri celkovej úmrtnosti sa do rebríčka dostali len tie, ktoré mali od roku 2009 aspoň 10-tisíc hospitalizácií. Z regionálnych nemocníc skončili z pohľadu celkovej úmrtnosti najhoršie všeobecné nemocnice vo Veľkom Krtíši, v Malackách a Komárne. "Nemocnica v Malackách počas obdobia, ktoré analyzujete, prevádzkovala geriatrické oddelenie aj oddelenie pre dlhodobo chorých. Tie sú podľa slovenského priemeru všeobecných nemocníc oddelenia s najvyššou úmrtnosťou a nie všetky nemocnice ich majú. To môže byť jeden z ukazovateľov, prečo sú čísla vyššie ako pri ostatných nemocniciach," hovorí nemocnica. Podľa Zachara sa regionálne nemocnice nazývajú všeobecné, no každá sa špecializuje na liečenie odlišných ochorení. "Preto v nich môžu dominovať určité vekové skupiny pacientov či vážne diagnózy, pri ktorých je dopredu jasné, že majú vyššie riziko úmrtnosti," vraví. Podľa neho je logické, že ak má nemocnica prevažne oddelenia typu paliatívnej medicíny, geriatrie, starostlivosti o dlhodobo chorých či anestéziológie a intenzívnej medicíny, bude v nej aj vyššia miera celkovej úmrtnosti. "Čo nemusí znamenať, že poskytuje menej kvalitnú zdravotnú starostlivosť ako ostatné nemocnice," dodal. V úmrtnosti po operáciách vedie rebríček regionálnych nemocníc Nemocnica s poliklinikou vo Veľkom Krtíši, za ňou je Mestská nemocnica v Zlatých Moravciach a Nemocnica s poliklinikou v Myjave. Po mozgovej príhode zomierali pacienti najčastejšie v kežmarskej nemocnici (32,8%), v 2. súkromnej nemocnici v Handlovej (28,5%) a v nemocnici v Zlatých Moravciach (27,9%).

ÚPLNÉ REBRÍČKY NÁJDETE NA WWW.DENNIKN.SK
Ak má nemocnica prevažne oddelenia typu paliatívnej medicíny, geriatrie, starostlivosti o dlhodobo chorých, bude v nej aj miera úmrtnosti vyššia. To však nemusí znamenať, že poskytuje menej kvalitnú zdravotnú starostlivosť ako ostatné nemocnice. Dušan Zachar, analytik INEKO

Všeobecné nemocnice    Celková úmrtnosť
Všeobecná nemocnica s poliklinikou, n.o., Veľký Krtiš    6,8%
Nemocničná, a. s" Nemocnica Malacky    6,4%
Forlife n.o., Všeobecná nemocnica Komárno    6%
Nemocnica s poliklinikou Ilava, n.o.    5,7%
Nemocnica s poliklinikou Dunajská Streda, a.s.    5,4%
Mestská nemocnica Prof. Rudolfa Korca, Zlaté Moravce    5,3%
Nemocnica Zvolen a.s. (vrátane prevádzky v Krupine)    5,2%
Univerzitná nemocnica s poliklinikou Milosrdní bratia, Bratislava    5,2%
Nemocnica s poliklinikou n.o. Kráľovský Chlmec    4,8%
Kysucká nemocnica s poliklinikou Čadca    4,8%
Nemocnica Dr. Vojtecha Alexandra v Kežmarku n.o.    4,5%
Nemocnica s poliklinikou sv. Lukáša Galanta, a.s.    4,4%
Nemocnica s poliklinikou Nové Mesto nad Váhom, n.o.    4,4%
Nemocnica s poliklinikou Brezno, n.o.    4,2%
Nemocnica s poliklinikou Myjava    4,1%

Štátne nemocnice    Celková úmrtnosť
Fakultná nemocnica Trnava    3,9%
Fakultná nemocnica s poliklinikou Žilina    3,6%
Fakultná nemocnica s poliklinikou Nové Zámky    3,4
Fakultná nemocnica s poliklinikou J. A. Reimana Prešov    3%
Univerzitná nemocnica Bratislava    3%
Fakultná nemocnica Trenčín    2,8%
Fakultná nemocnica s poliklinikou F. D. Roosevelta B. Bystrica    2,8%
Univerzitná nemocnica L. Pasteura Košice    2,8%
Fakultná nemocnica Nitra    2,7%
Univerzitná nemocnica Martin    2,3%
Ústredná vojenská nemocnica SNP Ružomberok    1,9%
ZDROJ: INEKO, POISŤOVNE


Video: Kiska vystúpil v parlamente, pozrite si jeho prejav
(18.06.2015; www.webnoviny.sk; Slovensko, 16:17, s. -; SITA)

Úryvok zo správy prezidenta o stave štátu, týkajúci sa zdravotníctva:
Dovoľte mi začať tým, že to bude už hádam desiaty rok, odkedy sa opakovane debatuje o tom, či sa Slovensko má vrátiť k systému jednej zdravotnej poisťovne. Alebo či sa dá - a akým spôsobom - zakázať zisk súkromných zdravotných poisťovní. Chvíľu to téma je, potom chvíľu nie je, a potom znovu je. Pravdepodobne to bude téma aj ďalšej predvolebnej kampane.
Ide o politický spor, ktorý sa nedá rozsúdiť, pretože aj v Európskej únii existujú rôzne systémy. Nikto nemá zázračný argument, že by jeden alebo druhý systém priniesol pacientovi na Slovensku vyššiu úroveň zdravotnej starostlivosti. A naše zdravotníctvo by preto fungovalo efektívnejšie, lepšie, spoľahlivejšie, kvalitnejšie pre všetkých ľudí.
Pritom existujú dosiahnuteľné ciele, u ktorých nie je dôvod viesť politické spory. Napríklad poriadok a transparentnosť nie sú vecou ideológie. Bez poriadku a transparentnosti nebude lepšie fungovať žiaden systém. Poriadok a transparentnosť v zdravotníctve nie sú otázkou nedostatočných možností štátu.
Uvediem príklad z nedávneho obdobia, kedy sa parlament rozhodol zakázať jeden z poplatkov - za prednostné objednanie sa u lekára. Bez ohľadu na to, čo si o tomto konkrétnom poplatku myslíme, existuje popri ňom veľké množstvo ďalších neprehľadných poplatkov v našom zdravotníctve. Občania im nerozumejú, ale platia ich. Lebo čo iné im zostáva. Dnes vyberané poplatky majú pritom taký rozsah, že emócie okolo dvadsaťkorunáčky spred niekoľkých rokov, dnes v hodnote 70 centov, vyzerajú nepochopiteľne.
Už dnes pritom počúvame, že sme spotrebovali týždne diskusií o niečom, čo sme pravdepodobne nevyriešili. Lekári tvrdia, že tento poplatok vyberať potrebujú z ekonomických dôvodov. A niektorí pacienti sú ochotní za túto službu zaplatiť. Vynachádzajú sa teda spôsoby a cestičky, akými sa tento poplatok za objednanie na vyšetrenie bude vyberať ďalej. Potom spotrebujeme ďalšiu energiu na analýzy, na kontroly, a na nové spory. Namiesto toho, aby štát zaviedol poriadok a transparentne stanovil, za čo presne - a za akých okolností - sa u nás v zdravotníctve nejaké poplatky vyberať smú. Všetko ostatné by bolo mimo zákon - a každý by tomu rozumel.
Hovorím o tom, že štát, parlament, vláda a ministerstvo zdravotníctva prostredníctvom štátnej poisťovne nastavuje a určuje pomery zhruba v sedemdesiatich percentách nášho zdravotníctva. A štát má regulačné nástroje v celom zdravotníctve. Preto má absolútne možnosti zaviesť poriadok, zrozumiteľné pravidlá a spravodlivosť - a nesie za to pred občanmi politickú aj manažérsku zodpovednosť. Subjektívna svojvôľa, ktorá umožňuje v zdravotníctve a hlavne vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni netransparentnosť, musí byť nahradená jasnými zákonmi a pravidlami.
Nie je to otázka možností, v tomto prípade ani dodatočných zdrojov. Je to len otázka vôle a ochoty ľudí, ktorí rezort riadia. Dokonca to nie je otázka ani toho, či máme dosť nápadov. Či vieme, ako to urobiť. Takéto projekty viacerých vlád existujú. A viaceré vlády sa k nim prihlásili. A netýka sa to iba zdravotníctva, že u nás vieme oznámiť a začať obrovské množstvo projektov. Ale prejdú roky, a nevieme ich dokončiť - tak, aby tieto projekty prinášali aj nejaký úžitok občanom.
Stali sme sa európskymi rekordérmi v dĺžke zavádzania systému DRG, spravodlivej platby za diagnózu, ktorá by priniesla do systému elementárny poriadok, väčšiu transparentnosť aj viac objektívnych merateľných informácií z našich nemocníc. Je to skutočne akurát na Slovensku tak neprekonateľne technicky náročné? Nemožno sa čudovať, že to potom vyzerá, že DRG nedokážeme zaviesť len a len preto, že si to neželajú rôzne lobistické skupiny, ktorým zavedenie poriadku nevyhovuje.
Do rovnakej kategórie dlhoročných začatých a nedokončených projektov patrí aj systém eHealth, ktorého súčasťou má byť aj elektronická zdravotná karta pacienta. Opakované odkladanie. Opakované posúvanie termínov dokončenia až na obdobie, za ktoré bude znovu niesť zodpovednosť niekto iný, takže znovu neponesie zodpovednosť nikto.
Všetci podpíšeme, že právo na rovnakú základnú zdravotnú starostlivosť by malo byť rovnaké pre každého pacienta. Prečo potom nemáme - a prečo sa nestanú dôležitou prioritou - normatívne zavedené štandardné diagnostické a liečebné postupy, ktoré sú bežnou normou v iných krajinách. Podľa vyjadrení mnohých lekárov - spolu s časovými odkladmi odborných vyšetrení a diagnostiky - je to v konečnom dôsledku príčina aj toho najhoršieho. Zbytočných úmrtí našich ľudí.
Myslím si, že sa nedá zdôvodniť, prečo štát nedokáže presadiť systém, takzvaný benchmarking, alebo ak chcete systém porovnávania cien, ktorý by vylučoval pochybnosti o nákupoch zdravotníckej techniky z verejných zdrojov. Alebo prečo sú zmluvy Všeobecnej zdravotnej poisťovne s lekármi, súkromnými laboratóriami a diagnostickými centrami zverejňované v takej forme, že to spĺňa kritéria transparentnosti iba formálne.
Ak by kompetentní chceli, toto všetko dokážeme urobiť. Dokázali to urobiť inde, kde nedokázali urobiť mnohé veci, ktoré sme dokázali u nás Slovensku. Zopakujem a podčiarknem. Poriadok a transparentnosť v našom zdravotníctve nie je otázkou politického presvedčenia. Je to vec úcty k ľuďom, k zdraviu a k životu, k tomu najcennejšiemu, čo máme. Poriadok a transparentnosť je predpokladom toho, aby sme vedeli, či máme v zdravotníctve dosť zdrojov, len ich nevyužívame efektívne v prospech pacientov. Je to povinnosť štátu voči občanom, aby si mohli povedať: toto je náš štát a je tu pre nás.

Kiska skritizoval ministrov a nevyhol sa ani voľbám
(19.06.2015; Sme; mut. , Spravodajstvo , s. 2; Lucia Krbatová)

Prvá prezidentova správa o stave republiky neprekvapila.
Kritika ministrov zdravotníctva a obrany, ale aj postoj do budúcoročných parlamentných volieb. To všetko odznelo v prvej správe o stave republiky, ktorú prezident Andrej Kiska predniesol v parlamente. Premiér Robert Fico reagoval, že vláda je pripravená pokračovať s prezidentom v dialógu pri riešení problémov v zdravotníctve, školstve či justícii.

Druhá kritika Čisláka
Kiska pri zdravotníctve upozornil na množstvo poplatkov u lekárov, ktoré ľudia platia, ale nerozumejú im. Slovensko podľa neho zaostáva v Európskej únii aj pri zavádzaní systému DRG, teda spravodlivej platby za diagnózu, ktorá v iných krajinách už funguje. V zdravotníctve sú pri riešení problémov podľa neho kľúčové poriadok a transparentnosť. Ministra Viliama Čisláka kritizoval aj minulý rok. Čislák úpravu poplatkov obhajuje a považuje ich za efektívne. Nesúhlasí ani s tým, že Slovensko má ako jediná krajina EÚ problém s DRG systém.

Kiska: Slovensko potrebuje očistiť. Fico mu iba ďakoval
(19.06.2015; Denník N; mut. , Spravodajstvo , s. 2,3; MONIKA TÓDOVÁ, VERONIKA FOLENTOVÁ)

Prezidentova správa o stave krajiny najviac rozhnevala ministra zdravotníctva.Kiska sa na rozdiel od vlády výrazne zastal utečencov a pustil sa aj do Váhostavu či Gorily. Smer si všimol iba pochvaly.

PORIADOK A ČISTOTA V ZDRAVOTNÍCTVE
Prezident venoval zrejme najväčšiu časť prejavu zdravotníctvu. Je to jeho téma - už na jar verejne hovoril o nečinnosti ministra Viliama Čisláka. "Poriadok a transparentnosť nie sú vecou ideológie. Bez poriadku a transparentnosti nebude lepšie fungovať žiaden systém," povedal prezident. Kritizoval štátnu Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, ktorá rozhoduje o troch štvrtinách peňazí v zdravotníctve. "Subjektívna svojvôľa, ktorá umožňuje v zdravotníctve a hlavne vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni netransparentnosť, musí byť nahradená jasnými zákonmi a pravidlami," povedal. Čislák sa poisťovne, ktorej šéfuje nominant Smeru, zastáva. "Nesúhlasím s vyjadreniami o netransparentnom nakladaní a plytvaní s verejnými zdrojmi vo VšZP," napísal v stanovisku. Keď prezident hovoril o téme jednej poisťovne či zákaze zisku poisťovní, mieril na premiéra. Nie je podľa neho jasná odpoveď, či by jedna poisťovňa pomohla alebo nie. Práve Fico chcel zaviesť jednu štátnu poisťovňu. Minulý týždeň priznal, že do volieb sa tak nestane. Prezidentovi chýbajú v zdravotníctve systémové zmeny posledné roky sa hovorí najmä o prehľadných platbách, takzvanom DRG a o elektronizácii zdravotníctva. "Stali sme sa európskymi rekordérmi v dĺžke zavádzania systému DRG," povedal Kiska. Pýtal sa, či je to u nás tak technicky náročné alebo si to neželajú "lobistické skupiny, ktorým zavedenie poriadku nevyhovuje". DRG malo začať fungovať v roku 2014, táto vláda odsunula zavedenie až na povolebný rok 2016. Elektronizácia mala byť hotová v roku 2013. Naposledy termín táto vláda odsunula na rok 2017. Čislák prezidentov prejav kritizoval. "Prekvapilo ma viac názorov na problémy, ktoré spomínal ako neriešené, či zanedbané, ktoré sa v skutočnosti riešia, alebo už sú dávno vyriešené. Poradcovia zrejme pánovi prezidentovi pripravili chybné a neúplné podklady." Elektronizácia je podľa Čisláka "krok pred finále" a problémy s DRG mali aj iné krajiny. Premiér aj časť o zdravotníctve vnímal pozitívne a chce pokračovať s prezidentom v "konštruktínej spolupráci". "Možno uviesť konkrétne rozhodnutia a kroky, ktorými vláda tieto oblasti posúva dopredu," napísal Fico o zdravotníctve a školstve.

Analytici: Silný odkaz, málo Masaryka a oligarchov
(19.06.2015; Denník N; mut., Spravodajstvo , s. 2,3; MONIKA TÓDOVÁ, VERONIKA FOLENTOVÁ)

MARIÁN LEŠKO, Zastavme korupciu, komentátor: Škoda, že nie je aj ministrom zdravotníctva
Andrej Kiska zdravotníctvu rozumie. Kritizoval sklz zavádzania platby za diagnózu (DRG), eHealthu. Kritizoval zbabranú snahu zakázať poplatky. Dodal, že vo svetle dnešných platieb v ambulanciách sa niekdajšie zajacovky (70 centov) javia ako malichernosť. Kritizoval netransparentnosť, najmä v štátnej VšZP. Prezidentova správa je zrkadlom zdravotnej politiky vlády. Nie je to pekný pohľad. Premrhali sme 3 roky, a premrháme zrejme aj ten štvrtý.

TOMÁŠ SZALAY, riaditeľ Health Policy Institute: Pri kauzách som čakal viac
Za najväčšiu výzvu prezident označil posilnenie dôvery občanov vo svoj štát. Osobitne ma zaujal jeho výrok, že zavedenie poriadku a transparentnosti v zdravotníctve je otázkou "vôle a ochoty ľudí, ktorí rezort riadia". Verím, že to platí aj pre iné rezorty a dokonca aj pre riešenie káuz, akou je napríklad Gorila. Práve pri objasňovaní káuz by som od prezidenta očakával konkrétnejšie informácie, nie len požiadavku na ich spätné vyhodnotenie, či akúsi rezignáciu. Na druhej strane ma potešilo, že prezident podporuje cieľ dosiahnuť vyrovnaný rozpočet do roku 2017, ako aj stabilizovať dôchodkový systém na základe širšej politickej dohody.

PETER GOLIÁŠ, riaditeľ INEKO: Treba viac hovoriť o únose štátu
Zaujalo ma niekoľko vecí: Skutočnosť, že pán prezident reflektuje nedobrý stav v spoločnosti, keď ľudia necítia, že Slovensko je ich krajina. Reflexia o stave v zdravotníctve, pri ktorej hovoril aj o absencii "poriadku a transparentnosti", čo vedie k zmätkom u pacientov, spôsobuje nefunkčnosť systému a umožňuje pofidérne nákupy a obstarávania. Časť o školstve, s dôrazom na základné školstvo. Prezident povedal aj vety, ktoré presne vystihujú základný problém súdnictva: "Zdá sa, že pocit nedotknuteľnosti a odhodlanie chrániť svoje osobné pozície sú u niektorých sudcov silnejšie ako pokora k výsadnému postaveniu, ktoré majú." Čo mi, naopak, v prezidentovom prejave chýbalo, je reflexia o fenoméne, ktorému už dlhšie čelíme - únos štátu tými, ktorým nebolo riadenie štátu zverené v demokratických voľbách, ale majú ekonomickú moc. Prezident sa vôbec nevenoval otázke životného prostredia, čo považujem za chybu.

Kiska Fica nekritizoval. Rezorty áno
(19.06.2015; Hospodárske noviny; mut. , SPRAVODAJSTVO , s. 5; Marek Poracký)

1. Zdravotníctvo
Pred tromi mesiacmi Kiska pozval na koberec ministra zdravotníctva Viliama Čisláka. Za viaceré veci ho vtedy skritizoval. Zdravotníctvo bolo aj včera súčasťou prezidentovho prejavu. A rovnako aj teraz svojou kritikou nešetril. "Nedá sa zdôvodniť, prečo štát nedokáže presadiť systém, takzvaný benchmarking, alebo, ak chcete, systém porovnávania cien, ktorý by vylučoval pochybnosti o nákupoch zdravotníckej techniky z verejných zdrojov," povedal prezident. Podľa partnera Health Policy Institute Tomáša Szalaya prezident svojím prejavom neprekvapil. "Veľmi príjemne som bol prekvapený, aký má prehľad v zdravotníctve. Bolo to výstižné," dodal odborník na zdravotníctvo.

Andrej Kiska slovo korupcia nespomenul
(19.06.2015; Pravda; mut. , správy Slovensko , s. 2,3; su)

Azda najviac výhrad Kiska skutočne venoval zdravotníctvu. Okrem zrušeného poplatku za prednostné objednanie u lekára podľa hlavy štátu ľudia platia veľké množstvo ďalších neprehľadných poplatkov. Minister zdravotníctva Viliam Čislák v reakcii na vystúpenie povedal, že nesúhlasí s Kiskom, lebo od apríla tohto roku sa vďaka vládnym zmenám žiadne poplatky súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti nevyberajú. Čisláka prekvapilo aj prezidentovo tvrdenie, že na Slovensku nie sú zavedené štandardizované diagnosticko-liečebné postupy. Minister vyhlásil, že je ich niekoľko desiatok napríklad pri hypertenzii alebo osteoporóze a ďalšie sa priebežne vydávajú. Kiska sa venoval aj otázke jednej zdravotnej poisťovne, transparentnosti postupov Všeobecnej zdravotnej poisťovne či elektronizácii zdravotníctva, čo je známe pod programom "eHealth". "Pozerať sa na zdravotníctvo iba kriticky je nespravodlivé a v občanoch vyvolávajúce obavy," povedal minister Čislák.

Čislák sa ohradil voči tvrdeniam prezidenta, zdravotníctvo má výsledky
(18.06.2015; www.pravda.sk; Spravodajstvo, 15:51, s. -; SITA)


Viliam Čislák nesúhlasí s prezidentovou kritikou zdravotníctva
(18.06.2015; www.24hod.sk; , , s. -; Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR)


Andrej Kiska: Transparentnosť v zdravotníctve nie je vecou ideológie
(18.06.2015; www.24hod.sk; , , s. -; Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR)

VIA IURIS: Treba preveriť trestné oznámenie ministra zdravotníctva
(18.06.2015; www.teraz.sk; , 15:52, s. -; TASR)


Poplatky u lekárov neohraničili, Uhliarikov návrh neprešiel
(18.06.2015; www.webnoviny.sk; Ekonomika, 12:44, s. -; SITA)

Lipšic nepresadil samostatnú prax pre pôrodné asistentky
(18.06.2015; www.sme.sk; Z domova, 10:01, s. -; Redakcia)

Ľudoví liečitelia by nemali poskytovať zdravotnú starostlivosť
(18.06.2015; Rozhlasová stanica Slovensko; Rádiožurnál Slovenského rozhlasu; 12.00; por. 6/15; Michal Katuška / Juraj Jedinák)

Juraj Jedinák, moderátor: "Ľudoví liečitelia by nemali poskytovať zdravotnú starostlivosť. V parlamente je návrh Trestného zákona Smeru-SD, ktorý ich má za to postihovať. Podľa poslanca za SaS Martina Poliačika to však všetkých ľudových liečiteľov postaví mimo zákon. Právnici tvrdia, že novela postihne aj úspešných liečiteľov."
Michal Katuška, redaktor: "Zámer poslankyne Smer Anny Vittekovej je trestať ľudových liečiteľov či mastičkárov, ktorí svojim pacientom poškodia zdravie. Docieliť to chce zmenou Trestného zákona."
Anna Vitteková, poslankyňa Národnej rady SR (Smer-SD): "Nebude problém, keď niekto predáva čaje, ale problémom by bolo, ak by ťažko chorému pacientovi vysvetľoval, že tieto bylinkové čaje sú tie jediné, ktoré mu pomôžu."
Michal Katuška: "Podávanie textilného bielidla ako lieku či liečenie rakoviny meditáciou. To sú prípady, ktoré môžu podľa lekárov poškodiť zdravie. Predkladateľka ich plánuje postaviť mimo zákon. Sama však hovorí, že nechce zakázať všetky alternatívne prístupy, len chce postihnúť šarlatánov, ktorí svojich pacientov privádzajú do omylu a škodia im."
Anna Vitteková: "Nebudeme postihovať ani bylinkárky, ani mastičkárov, aspoň ja osobne využívam aj tieto oblasti."
Michal Katuška: "Textom, ktorý vládna poslankyňa predložila do parlamentu, by sa však o služby, ktoré sama využíva, mohla pripraviť. Podľa poslanca za SaS Martina Poliačika v skutočnosti zakáže všetkých, ktorí liečiteľstvo vykonávajú."
Martin Poliačik, poslanec Národnej rady SR (SaS): "Ten samotný pozmeňovák sa nijakým spôsobom neviaže na to, že ten človek musí spôsobiť nejakú ujmu. V tom pozmeňováku je napísané, že keď ten človek vykonáva prax a má nejaký zisk, automaticky pácha trestný čin."
Michal Katuška: "Pozmeňovací návrh nevytvorila poslankyňa Vitteková. Pochádza z dielne Slovenskej lekárskej komory. Poskytovanie zdravotnej starostlivosti má byť podľa jej prezidenta Mariána Kollára vo výhradnej kompetencii lekárov."
Marián Kollár, prezident Slovenskej lekárskej komory: "Poskytovanie zdravotnej starostlivosti osobami, ktoré nie sú oprávnené, má za následok negatívne následky na zdraví. Treba týmto snahám predchádzať."
Michal Katuška: "Podľa advokáta Ivana Humeníka z kancelárie h&h Partners, ktorý sa zaoberá medicínskym právom, by tak trest 6 mesiacov až 8 rokov dostal každý, ktorý poskytuje zdravotnú starostlivosť a nie je lekárom, a to aj vtedy, ak to oficiálne nikde neuvádza."
Ivan Humeník, advokát kancelárie h&h Partners: "Sa nedá teraz rovno povedať, že liečitelia automaticky musia dostať trest. Je kľúčové naozaj obsah ich činnosti."
Michal Katuška: "Vyhodnotenie bude v rukách policajtov. Návrhom sa bude parlament zaoberať o týždeň."

Sociálny zmier v nemocniciach je ohrozený, upozorňuje ANS
(18.06.2015; www.24hod.sk; , , s. -; Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR)

Po prihlásení si vytlačte potvrdenie o členstve (prihlásenie platí len pre členov SLK)


problémy s prihlásením >

 
Reklamná plocha




SLK na Facebooku


 
Sme členmi